Emoticons

Written on 6:25 PM by Om Yus

Hello... (^_*)

Semasa kita bercakap dengan seseorang, mereka dapat melihat dari riak wajah sama ada kita gembira, sedih, marah, atau berjenaka. Jika kita berbual melalui telefon, mereka boleh meneka mood kita berdasarkan intonasi atau tone suara.

Bagaimana pun adalah lebih sukar bagi seseorang untuk mengagak perasaan kita melalui sms sahaja. Maka atas sebab ini, mereka yang lebih suka menghantar sms biasanya akan menggunakan emoticons untuk menunjukkan perasaan mereka.

Contoh emoticon yang paling asas ialah :-). Emoticon in terdiri daripada tanda colon, dash, dan close bracket. Emoticon ini ertinya senyum. Mat Salleh kata smile. Berikut adalah beberapa emoticons yang saya fikirkan perlu anda ketahui untuk membantu anda menunjukkan mood anda melalui sms.

:-) I'm smiling, or happy

;-) I'm winking, or joking

:-D I'm laughing

:'-( I'm crying

:'-D I'm crying with a laughter

:-( I'm sad

:-C now I'm really sad

:- I couldn't care less

:-* I'm clowning around

-o I'm bored now

:-o opps!

:=( I've got two noses!

:_( someone just punched me on the nose

.-( I've lost a contact lens

:-W I'm lying, speaking with a forked tongue

>;-) I just had an evil thought

:-P bleahhhh! (tongue sticking out)

Bagaimana? Menarik bukan. Jika anda sangat mahir anda tidak perlu menggunakan ayat pun untuk menyampaikan maksud anda. Mungkin anda boleh membuat karangan hanya dengan menggunakan emoticons ini. Ok, dalam post yang akan datang, saya akan berikan beberapa lagi emoticons untuk memperkasakan lagi skill sms anda. So long. :-P.

If you enjoyed this post Subscribe to our feed